Le Pratique

Post Reply
Eldon
Has thanked: 412 times
Been thanked: 473 times

Le Pratique

Post by Eldon »

This key-operated 'Le Practique' table lighter has been on my 'want list' since I first saw it on page 121 of "Le Briquet Francais". Remove the snuffer, then just turn the aluminum key clockwise to spark/light. Once lit, the mechanism can be lifted slightly then rotated down and used as a handle to more easily 'pass the flame'. The mechanism must be upright to light, otherwise the spark is too far to reach the wick. The Bourdon 'Baby' uses a similar design idea:
http://forum.my-lighter.com/viewtopic.p ... aby#p12063

I have been searching for a patent to match this mechanism and I found this Darde patent last night. It is similar but I have doubt it is 'the answer'. Can anyone help?

Dieses Key-betriebene "Le Practique" Tischfeuerzeug ist auf meiner "Wunschliste", seit ich es zuerst auf Seite 121 von "Le Briquet Francais" sah. Entfernen Sie den Snuffer, dann drehen Sie einfach den Aluminiumschlüssel im Uhrzeigersinn zu Funken / Licht. Einmal angezündet, kann der Mechanismus leicht angehoben werden, dann gedreht und als Griff verwendet, um leichter 'Pass die Flamme'. Der Mechanismus muss aufrecht stehen, sonst ist der Funke zu weit, um den Docht zu erreichen. Das Bourdon 'Baby' verwendet eine ähnliche Designidee:
http://forum.my-lighter.com/viewtopic.p ... aby#p12063

Ich habe nach einem Patent gesucht, um diesem Mechanismus zu entsprechen, und ich fand dieses Darde Patent letzte Nacht. Es ist ähnlich, aber ich habe Zweifel, es ist die Antwort. Kann jemand helfen?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Eldon on 15 Oct 2021, 01:49, edited 1 time in total.
Frank
Been thanked: 2 times

Re: Le Practique

Post by Frank »

Hello Eldon, congratulations to this lighter. I like it very much and I would like it too. Thank you for showing !!!

Frank from Wuppertal

Hallo Eldon, gratulation zu diesem Feuerzeug. Es gefällt mir sehr gut und ich hätte es auch gern. Vielen Dank fürs zeigen !!!

Frank aus Wuppertal
Joe
Has thanked: 182 times
Been thanked: 762 times

Post by Joe »

Hi Eldon

Schönes Stück, habe mir jetzt auch eines geleistet 8-)
Nur ich würde LE PRATIQUE lesen !
Und das richtige Patent habe ich jetzt auch dazu gefunden ;)
Mercier.JPG
GB000000137740A Pratique.pdf
Nice piece, I've now also done one for me 8-)
Only I would read LE PRATIQUE !
And now I've found the right patent for it
;)

Gruß, Joe
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
roland w
Has thanked: 266 times
Been thanked: 217 times

Post by roland w »

:thumbup: :thumbup: "schräges" Teil, gefällt mir gut. :clap:
Gruß Roland
Seb
Has thanked: 179 times
Been thanked: 155 times

Post by Seb »

Hi Joe,

Bravo!
Jean Charles Mercier stammt aus Lyon.
Charles Mercier patentierte 1929 zusammen mit David Peyronnet das Feuerzeug "Le Rhonix" und beide waren aus Lyon...
Vielleicht war es dieselbe Person?

Bravo!
Jean Charles Mercier is from Lyon.
Charles Mercier patented the lighter "Le Rhonix" with David Peyronnet in 1929 and both werer from Lyon...
Maybe it was the same person?
Beste Grüße.

Seb.
Eldon
Has thanked: 412 times
Been thanked: 473 times

Re: Le Pratique

Post by Eldon »

Thank you Joe, the subject line corrected to help the search engine. :clap:

Danke Joe, die Betreffzeile wurde korrigiert, um der Suchmaschine zu helfen.
Post Reply